Wednesday 10 June 2015

Sommarkänsla sammanfattad i två album.

I högtalarna just nu: Blåjeans - Kent

Det finns ett par album som alltid har sommarfeeling för min del, solens värme och allt som hör till sommaren har på något sätt bakats in i dem. Album jag lyssnat frenetiskt på under ledighetens varma bölja. Så jag tänkte dela med mig av dels två bra album, samt nostalgitrippa och minnas lite...

Första albumet är Kent - Kent, börjar där då den strömmar ur högtalarna i skrivande stund.
Deras första album fick jag på en bränd skiva av en klasskompis som gärna delade med sig av Kent då jag var den enda andra i klassen som på den tiden uppskattade dem. Jag tror dock att jag fick skivan på vintern i 8:an eller något, men... snabbspola fram till sommaren 2008, vi bodde i Gamleby, i en lägenhet på Hagahöjden, och jag låg många timmar ute på balkongen och solade så mycket jag orkade (ungefär 30-40 minuter åt gången... haha) med just det här albumet i antingen lurarna eller högtalarna beroende på om jag var ensam eller inte. Det är svårt att beskriva känslan jag får av typisk sommarmusik, men en bild jag ofta får upp i huvudet som kopplas samman till den är dammiga vägar och gassande sol i en cabbad bil. Inget jag upplevt, men det är en känsla som ändå existerar. Det är en känsla av nostalgi, en släng vemod och slags glad ångest. Det låter rätt illa, men är en känsla jag tycker om. Jag kan få den året runt, men extra påtagligt är det såklart när sommaren är utanför fönstret.

Det andra albumet är Californication - Red Hot Chili Peppers. Ingen surprise där kanske, och för ett par dagar sedan firade albumet sin 16-årsdag. Känns rätt galet att de funnits i mitt liv så länge redan. Hur som helst, jag införskaffade albumet när det var nytt, sommaren 1999, och skivan gick på repeat större delen av den sommaren. Jag minns att jag hoppade i min säng till I Like Dirt och även om plattan varit med mig i alla årstider och år sedan dess blir den något extra på sommaren, jag får den där dammiga känslan av sommar när jag lyssnar på Easily exempelvis.

Jag sitter i samma rum som då, tittar ut genom samma fönster, och får känslan av att vara 7 år igen, och jag tycker om att få känna så varje sommar.

Åker till England om 10 dagar... Tänkte ha mina sommaralbum igång och börja planera packning... Hoppas ni har det bra, och tipsa mig gärna om sommarlåtar om ni har några! :)

No comments:

Post a Comment

. . . . .Followers. . . . .