Thursday 16 December 2010

Dag 05 - Vad är kärlek?

Wow.

Det där ordet som kan betyda såååå otroligt mycket...

Kärlek, för mig, är när något man håller av (person/er, sak, musik) betyder så mycket för en att det tar upp mest plats i hjärnan, men framför allt i hjärtat.
Sen finns det olika sorters kärlek, självklart.
En del av kärleken är trygghet.

Jag känner trygghet i mina föräldrar, och älskar dom. - Det är kärlek.
Jag känner mig som tryggast i min pojkväns famn. - Det är kärlek.
Jag känner lugn och trygghet i min favoritmusik. - Det är kärlek.
Jag känner trygghet i vänner som accepterar den jag är.

Allt det är kärlek.

Tänker på en sak vi fick lära oss i grundskolan...
Minns inte exakt, men jag vet att Eros är det grekiska ordet för kärleken mellan människor i ett förhållande ^^ (vi fick lära oss att det var mellan man och kvinna, men homosexualitet är lika mycket kärlek som heterosexualitet, därav min formulering)
Pathos (har jag för mig) är kärleken till sina medmänniskor.... tror jag.
Nej usch, nu blev jag osäker, ska googla xD VÄNTA LITE.... *blondinbex* ;)

Så!
Jo, pathos är medkänsla, empati osv. Dvs kärleken till sina medmänniskor.

En sak jag följt och håller fast vid som jag faktiskt har läst i Bibeln är att kärleken är störst.
Och utefter det lever jag mitt liv.

All kärlek är lika mycket värd i mina ögon, och kärlek kan vara så otroligt mycket.
Men så länge kärleken inte skadar någon av parterna som är inblandade ser jag inget som är fel.

Sen kan man tycka saker är lustiga eller weird, men det är för att vi tycker olika helt enkelt.

Kärlek och acceptans är två oerhört viktiga ord, och vi behöver allihop mer av båda delarna!

Osammanhängande kärleksbabbel, men ja.
Det var vad som dök upp i huvudet den här gången :)

KÄRLEK! ;)

No comments:

Post a Comment

. . . . .Followers. . . . .