Monday 23 November 2015

Det blev pannkaka av alltihop!

Ställde mig nyss för att göra mat. Experimenterade med något helt nytt, nämligen LCHF-pannkakor! Insåg nu att jag hade "fel" kokosmjöl dock... Dumma Risenta som låtsas vara nyttiga.
Gjorde i alla fall LCHF-pannkakor (snarare röra, men ändå) nyss (ja, det är sent, men jag behövde äta) och använde Risentas kokosmjöl, men det är otroligt sött, så jag tror inte att det var det bästa valet... 17 g kolhydrater per 100 g är för mycket. Ska finnas andra kokosmjöl som bara har 4 g/ 100 g. Får hålla utkik efter det. MEN, det är bättre än vetemjöl i alla fall, så jag ska inte vara för hård mot mig själv. Det är trots allt första dagen. Och jag har som sagt aldrig gjort sådana pannkakor tidigare. (De smakar bra. Mycket kokos, väldigt porösa och ganska söta.)
Vispade helt enkelt ihop ett par ägg, ett par dl vispgrädde (förmodligen lite för mycket grädde, men smeten blev otroligt tjock... kanske borde byta ut en halv dl mot mjölk eller vatten...) och en dl kokosmjöl. Hade i en tsk sötningsmedel, för jag tänkte inte alls på att kokos är sött naturligt, och en nypa salt. Stekte i Bregott. De första två blev ganska brända, hade alldeles för hög temperatur. Tror den här sorten blir bäst i en upphettad panna som sedan vrids ned till medelvärme och får steka ganska länge på båda sidor. Eller hur många man nu lyckas med. Mina hade väl runt ett 50-tal sidor som skulle stekas. Ser mer ut som äggröra eller en trasig omelett.

Anyhow, första dagen har gått bra, hade lite sug nu på kvällen efter något sött, ögonen sökte sig till apelsinjuicen, frukt, bröd och risgrynsgröten. Därav pannkakor. Är i alla fall mätt och nöjd med vad jag presterat i matväg idag. :)

Morgondagens frukost har jag tänkt ska bestå av hårdkokta ägg med salt och peppar och en smoothie. Eventuellt någon ostskiva också. Och vatten att dricka.

DBT på schemat imorgon igen som sagt, utöver det har jag inga planer.

Ska äta upp nu och sedan sova!
C ya. :)

No comments:

Post a Comment

. . . . .Followers. . . . .