Saturday 13 February 2016

Hm.

Jag sitter i min mysiga sovalkov, i en gosig säng, med lyxig lördagsfrukost bredvid mig, i grå mjukisbyxor och en fleeceskjorta och känner mig lite "skogshuggargrunge" sådär och funderar på det här med att förtjäna saker...

Tanken slog mig när jag valde att plocka med några vindruvor på min i övrigt helt klart godkända LCHF-tallrik. "Jag förtjänar de här vindruvorna för att..." löd min tanke, och följdes snabbt av att "jag minsann har tränat tre gånger den här veckan" och "det har varit jobbigt i ett par dagar" men där stoppade jag mig själv och tänkte "vadå förtjäna?"? Jag menar, jag tränar ju inte och går på diet för att förtjäna saker jag tycker är goda, som att det blir en slags byteshandel med mig själv...? Det är inte som att jag planerar att träna si och så mycket för att plocka poäng som gör att jag kan känna mig godkänd och som jag sedan kan byta in mot rätten att äta något som har högt sockerinnehåll jämfört med annat jag äter. Det känns bara dumt att det finns ett slags inbyggt tvång i att rättfärdiga saker en känner för, bara för att de går emot något outtalat löfte gentemot samhället? En själv? Ens omgivning? att en ska följa en viss typ av kost, exempelvis. Och vem sjutton, för den delen, bestämmer att den har rätt att uttala sig om vad någon annan förtjänar? Vem avgör vad som är förtjänt och inte? Det känns som en skum grej att syssla med. Så, hur som helst, stoppade jag de tankarna och tänkte istället "jag vill ha några vindruvor, för att det är gott" inga ursäkter om att jag förtjänar att trösta mig själv eller belöna mig själv för att jag har varit "duktig". Mitt värde som människa baseras inte på siffrorna på vågen, vad jag stoppar i mig eller hur många gånger i veckan jag väljer att gå till gymmet. Och om en ändå ska tänka i kostbanor så är det faktiskt inte hela världen om jag äter lite fler kolhydrater, jag kommer inte att dö av det, för än så länge går det åt rätt håll (rätt enligt vad jag vill, alltså) och jag mår bra, äter gott och är nöjd med min tillvaro. Simple as that!

NU ska jag äta min megaförtjänade frukost och se på Pitch Perfect! ;)
Hoppas att ni har en fin lördag!

[GrungeBex has left the blogspot.]

No comments:

Post a Comment

. . . . .Followers. . . . .